fbpx
emailpso@onko.com.pl facebook

Dieta przy radioterapii. Co jeść, a czego unikać?

Zdrowe jedzenie oraz bycie aktywnym fizyczne są bardzo istotne dla osób ze zdiagnozowanym nowotworem, zarówno przed leczeniem, w trakcie, jak i po chemioterapii lub radioterapii. Odpowiednie zalecenia żywieniowe poprzez wsparcie w chorobie nowotworowej mają na celu wspomagać:

Pytanie co dalej? Czy teraz muszę sprawdzać każde badanie naukowe, które się pojawi? Oczywiście, że nie. Bardzo ważne jest, aby uświadomić sobie, że nauka idzie do przodu bardzo szybko. Aby uzyskać konsensus (powszechną zgodę) – nie wystarczą wyniki jednego badania, które potwierdza daną tezę. Jednak nie należy zamykać się na nowe potwierdzone wyniki badań, które mogą wspierać oraz wzmacniać organizm w chorobie nowotworowej.

 

 

Niektóre produkty spożywcze mogą wykazywać właściwości pomocnicze w walce z nowotworem. Jednak nie istnieje jeden produkt spożywczy, który może zapobiegać zachorowaniu na nowotwór lub go leczyć. Dlatego też najkorzystniejsze efekty może przynosić całościowe podejście do diety. Naukowcy uważają, że niektóre pokarmy czy składniki żywności mogą zwalczać lub zmniejszać nowotwór poprzez blokowanie powstawania naczyń krwionośnych, które zasilają raka w składniki odżywcze w procesie zwanym antyangiogenezą. Należy, jednak pamiętać, że prawidłowe odżywianie jest procesem złożonym, a skuteczność niektórych produktów spożywczych w walce z nowotworem również zależy od sposobu uprawy, przetwarzania, przechowywania oraz obróbki termicznej. W grupie kluczowych grup żywności przeciwnowotworowej znajdują się:

Badania obserwacyjne powiązały wyższe spożycie warzyw z niższym ryzykiem zachorowania na nowotwór. Wiele warzyw zawiera przeciwutleniacze i fitochemikalia, które mogą być pomocne w zwalczaniu raka. Szczególnie warzywa krzyżowe, w tym brokuły, kalafior i kapusta, które zawierają sulforafan, substancję, która, jak wykazano, zmniejsza wielkość guza u myszy o ponad 50%. Innym warzywom takim jak pomidory i marchew przypisuje się zdolności do zmniejszania ryzyka raka prostaty, żołądka i płuc.

Podobnie jak warzywa, owoce zawierają wiele przeciwutleniaczy i innych substancji fitochemicznych, które mogą zapobiegać nowotworom. W jednym z przeglądów literatury naukowcy stwierdzili, że co najmniej trzy porcje (1 porcja oznacza tyle owoców, ile mieści Ci się w garści) owoców cytrusowych w ciągu tygodnia zmniejsza ryzyko raka żołądka o 28%.

Nasiona lnu (siemię lniane, najlepiej świeżo mielone) związane są z ochronnym działaniem przeciw nowotworom, a co ciekawe może również zmniejszać rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych. W jednym z badań stwierdzono, że mężczyźni z rakiem prostaty przyjmujący codziennie 30 gramów – lub około 4 1/4 łyżek stołowych – zmielonego siemienia lnianego, doświadczali wolniejszego wzrostu i rozprzestrzeniania się nowotworu niż grupa kontrolna, która go nie spożywała. Podobne wyniki wykazano u kobiet z rakiem piersi.

Niektóre badania w probówkach i badania przeprowadzone wśród zwierząt wykazały, że cynamon może wykazywać właściwości przeciwnowotworowe i może zapobiegać rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych. Ponadto kurkumina obecna w kurkumie może być pomocna w walce z nowotworem. W jednym z 30-dniowych badań stwierdzono, że 4 gramy kurkuminy dziennie zmniejszają potencjalnie rakowe zmiany w okrężnicy o 40% u 44 osób nieleczonych.

Regularne spożywanie orzechów może wiązać się z niższym ryzykiem niektórych rodzajów nowotworów. Na przykład w jednym badaniu z udziałem ponad 19 000 osób wykazano, że osoby, które jadły więcej orzechów, miały mniejsze ryzyko śmierci z powodu nowotworu.

Wiele badań wykazuje związek między oliwą z oliwek, a zmniejszonym ryzykiem raka. Jeden duży przegląd badań obserwacyjnych wykazał, że ludzie, którzy spożywali duże ilości oliwy z oliwek, mieli o 42% mniejsze ryzyko zachorowania na raka w porównaniu z grupą kontrolną.

Czosnek zawiera allicynę, która, jak wykazano, ma właściwości zwalczania nowotworów w badaniach przeprowadzanych w probówkach. Inne badania wykazały związek między spożyciem czosnku, a niższym ryzykiem występowania określonych rodzajów nowotworów, w tym raka żołądka i prostaty.

Istnieją dowody, że spożywanie świeżych ryb może pomóc w ochronie przed rakiem, prawdopodobnie z powodu zdrowych tłuszczów, które mogą zmniejszać stan zapalny. Duży przegląd 41 badań wykazał, że regularne jedzenie ryb zmniejszyło ryzyko raka jelita grubego o 12%.

Większość dowodów sugeruje, że spożywanie niektórych produktów mlecznych może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego. Ważny jest rodzaj oraz ilość spożywanego nabiału. Na przykład umiarkowane spożycie wysokiej jakości produktów mlecznych: fermentowanych produktów mlecznych i mleka od krów karmionych trawą, może mieć działanie ochronne. Jest to prawdopodobnie spowodowane wyższym poziomem korzystnych kwasów tłuszczowych, sprzężonego kwasu linolowego i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

 

UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ WIZYTĘ

Odbierz voucher wchodząc na link: VOUCHER DLA OSÓB CHORYCH lub wypełnij formularz:


    elektronicznie w formie e-voucherafizycznie w formie boxu prezentowego - Paczkomat Inpost